• HTML tutorial

امضای موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا

1402/10/04 در ساعت 16:00:00

وزیر صنعت ایران و نماینده اتحادیه اقتصادیه اوراسیا و 5 کشور عضو، موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اوراسیا را در 4 دیماه در سنت پتربورگ روسیه امضا نمودند.

امضای موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا

وزیر صنعت ایران و نمایندگان 5 کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا را در 4 دیماه در سنت پتربورگ روسیه امضا نمودند.

موافقتنامه تجارت آزاد بین ج.ا.ابران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در 4 دیماه 1402 در سنت پترزبورگ روسیه به امضای وزیر صنعت، معدن و تجارت ج.ا.ایران و رئیس هیأت مدیره کمیسیون اقتصادی اوراسیا و معاون نخست وزیر ارمنستان و معاون نخست وزیر بلاروس و معاون نخست وزیر قزاقستان و معاون اول رئیس کابینه وزیران جمهوری قرقیزستان و معاون نخست وزیر روسیه رسید.

این موافقتنامه پس از حدود 2 سال مذاکره بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو اتحادیه نهایی شده است. این موافقتنامه پس از امضا نیازمند تصویب در مجالس ۶ کشور شامل مجلس شورای اسلامی ج.ا.ایران و مجالس پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است تا به قانون تبدیل شده و عملیاتی شود.

پیش از این در 4 سال اخیر ج.ا.ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا دارای موافقتنامه تجارت ترجیحی بوده که در حال حاضر نیز ساری و جاری است و صرفا برخی اقلام با تعرفه ترجیحی بین کشورها تبادل میشد.

در صورت تصویب نهایی این موافقتنامه و اجرایی شدن آن، دامنه کالاهای مشمول تعرفه صفر درصد بصورت متقابل گسترش می یابد؛ هرچند کشورهای عضو برای حمایت از تولید داخل و بر اساس سیاستهای داخلی خود، برخی اقلام را مشمول این موافقتنامه نخواهند نمود. 

نظر جدید
0%